3.png

Ervaringsverhalen

Marjan Rodrigues, teamleider bij CSG Het Noordik, Almelo

“Monique, een van onze docenten Engels, was nog geen twee weken bij ons binnen of ze kwam emotioneel naar me toe. Er was borstkanker bij haar vastgesteld. Paniek, natuurlijk. Ze ging meteen een zwaar traject in: beide borsten werden verwijderd, chemo, bestralingen... Toen dat achter de rug was, wilde ze dolgraag weer aan het werk. Zelf kwam ze met het idee om Re-turn in te schakelen. Ik was daar blij mee, omdat ik zelf ook met allerlei vragen rondliep. Als gevoelsmens had ik de neiging te veel op haar te letten, ik voelde een bepaalde verantwoordelijkheid en druk. Zo vroeg ik haar geregeld of het wel goed met haar ging. Het mooie is dat Re-turn ook mij coachte. Meteen in het eerste gesprek leerde ik dat ik erop moest vertrouwen dat Monique zelf zou aangeven hoe ze zich voelde, of wat ze aankon. Dat hebben we ook openlijk naar elkaar uitgesproken. Verder kregen we meteen structuur: met opbouw van uren, reële verwachtingen en vaste gespreksmomenten. Fijn is ook dat ik als leidinggevende niet het ‘thuisfront’ op mijn schouders hoefde te dragen. Normaal zou ik me ook daarvoor verantwoordelijk voelen. De coach van Re-turn kwam namelijk ook bij Monique thuis, bij haar gezin. Om haar te helpen het gezinsleven in combinatie met werk en revalidatie weer op te pakken. Sinds we haar uren hebben opgebouwd, is ze maar één keer ziek geweest. Een griepje. Ze voelt zich goed en heeft het onwijs naar haar zin bij ons. Inmiddels heeft ze ook nieuwe taken opgepakt, zoals het mentorschap. Ik hoop echt dat geen van onze andere medewerkers kanker krijgt, maar als het zo is, dan kan ik Re-turn 100% aanbevelen.”

Geerco de Voogd, teammanager bij Oxyma, Rotterdam

“Een half jaar voordat ik teammanager van Patricia werd, was er bij haar borstkanker geconstateerd. De behandeling is palliatief, dus ze wordt niet meer beter en wil wel graag blijven doorwerken. Ik vond het zelf lastig om in te schatten wat je van iemand kan vragen. Wat kan ze aan? Hoe maak je dat bespreekbaar? En wat is in welke fase belangrijk? Na het eerste gesprek met Re-turn hadden we meteen een goed gevoel. We leerden om open naar elkaar te zijn en vooral duidelijke afspraken te maken. Een eye-opener voor mij was dat zo’n traject anders is dan bij werknemers met een burn-out. Het is nog meer maatwerk, geen enkele situatie is vergelijkbaar. Patricia kwam erachter dat haar functie, 24 uur per week als account executive, niet meer bij haar paste. Er kwam te veel druk bij kijken. Ook gaf ze aan dat ze last had van concentratieproblemen, en moeite met al schakelen tussen klanten en leveranciers. Goed, want zo kunnen we telkens kijken welke taken wél bij haar aansluiten. Conclusie is dat Patricia nu op onze supportafdeling werkt, met meer afgebakende taken en minder hectiek. Overigens coachte Re-turn ook bij haar thuis, want ze heeft een gigantische bucketlist. Die privécoaching vind ik een groot pluspunt. Want als werkgever heb je zo veel impact niet, terwijl ook iemands privéleven volledig op z’n kop staat. Ook aan de gesprekshandleiding voor 1-op-1-gesprekken heb ik nog steeds veel. Als het nodig is, schakel ik Re-turn in de toekomst graag weer in.”

Chris van den Akker, Hoofd Paramedische Dienst bij Cello Zorg, Vught

“Vanuit ons eigen werk hebben we vrij veel kennis van zorg en begeleiding. Maar het is niet de bedoeling dat je dit blind toepast op eigen medewerkers, vind ik. Zeker de re-integratie van een werknemer met kanker vraagt om een professionele blik. Want niet de organisatie, maar het belang van de medewerker staat voorop. Hannah* stond op het punt om een andere functie te bekleden, toen ze borstkanker kreeg. Vanaf het begin stond ze er ongelooflijk positief en gedreven in. En na de behandelingen wilde ze snel weer aan het werk, op haar verzoek onder begeleiding van Re-turn. Daar ben ik heel blij mee. Zo hebben de checklists ons beiden erg geholpen, meteen van het begin al. Want waar moet je allemaal aan denken? Het is prettig om die kaders duidelijk te hebben. Ook leerden we in de coaching om gezondheidsklachten of wensen openlijk te bespreken. Leerzaam was ook dat Hannah zélf haar eigen tempo moest aangeven, zij was verantwoordelijk voor haar herstel. Zo wilde ze eerst twee weken vakantie nemen, voordat ze echt weer terug op de werkvloer kwam. Heel krachtig. In die opbouwfase werkte ze ook thuis met de begeleider van Re-turn. Ze fitneste weer en stelde persoonlijke doelen, zoals het lopen van de Marikenloop in Nijmegen. Inmiddels gaat het goed met Hannah en daar ben ik trots op. Ze heeft besloten om in haar oude functie terug te keren. Dit past nu beter bij haar.”

*Om privacyredenen is deze naam gefingeerd

 

KWFleven met kankerOvalGroep werk en kanker