2.png

Veelgestelde vragen - Over werknemers

 

Omdat het verzuim lang duurt, in 70% van de gevallen zo’n achttien maanden. En hoe eerder en beter u uw werknemer bij het werk betrokken houdt, hoe korter hij of zij afwezig is. Sterker, met Re-turn bespaart u tot wel drie maanden op verzuimkosten. Maar ook: na de behandelingen keert uw werknemer gemotiveerder en sneller terug op de werkvloer, blijkt uit onderzoek en ervaring.

Het belangrijkste: wacht niet af, maar toon meteen goed werkgeverschap. De praktijk wijst uit dat veel werkgevers dit niet alleen kunnen. Kortom, schakel hulp in, betrek de verzekeraar erbij, maak afspraken over wie wie op de hoogte houdt en op welke momenten. Organiseer de wet- en regelgeving kant. Sociale steun op de werkvloer helpt ook, dus verzorg ook de communicatie met uw collega’s. Op al deze terreinen kan Re-turn u ondersteunen.

Helaas is terugkeer in eigen werk niet altijd mogelijk. Soms door structurele beperkingen, soms ontbreekt passend werk. Re-turn helpt uw medewerker dan om de arbeidsmarkt op te gaan. Ook helpen we hem of haar om te gaan met de langetermijngevolgen van kanker en werken we aan persoonlijke ‘empowerment’.

Onder 2e-spoor ondersteuning:

  • WIA-ondersteuning
  • Scenario's in kaart brengen
  • Gespreksvoorbereiding
  • 2e-spoororiëntatie
  • Beroepsoriëntatie
  • Arbeidsmarktverkenning
  • Sollicitatieplan
  • CV, werkprofiel
  • Zoeken, netwerken
  • Solliciteren
  • Vragen over ziektegeschiedenis pareren

Absoluut! Mantelzorgers verzuimen soms noodgedwongen, ook al zijn ze zelf niet ziek. Wij helpen uw werknemer om aan het werk te blijven – naast de zorgtaken thuis. Samen komen we tot een werkbare balans.

Ja zeker, en het is zelfs een heel goed idee. Door goede begeleiding neemt het verzuim af en de re-integratie toe, zodat er baanbehoud is en uw werknemer inzetbaar blijft. Medewerkers die een tijdelijk contract hebben, en langer dan twee jaar voor u werken, moet u bovendien een transitievergoeding betalen als het contract niet verlengd wordt. Kortom, alle reden om óók werknemers met tijdelijke contracten aan boord te houden.

Als uw werknemer een palliatieve behandeling krijgt, is genezing niet meer mogelijk. Toch willen steeds meer mensen met kanker die in een stabiele situatie zitten zo lang en zo goed mogelijk meedoen. En werk hoort daar zeker bij. Via bijvoorbeeld jobcrafting helpt Re-turn uw medewerker te ontdekken hoe hij of zij plezier in het werk houdt zonder zijn grenzen te overschrijden. Uiteraard ondersteunen we u ook in de laatste fase, waarin het werk stopt en uw medewerker afscheid neemt.

Ja, zeker. Re-turn is zo ingericht dat alles wat we leren in trajecten in andere trajecten toegepast kan worden. Zo benutten we niet alleen onze technische kennis en ervaring, maar ook praktijk kennis en kunde. Die van onszelf, maar ook die van onze clienten en opdrachtgevers.

Daarnaast geeft Re-turn haar clienten de gelegenheid om tijdens een traject in contact te komen met andere mensen met kanker die eerder een soortgelijke situatie meemaakten. Mensen met kanker en een baan en uitdagingen in het hervatten daarvan. Na afloop van een traject bieden clienten ons vaak aan hun ervaringen met anderen te delen. Wij vinden dit een mooi en helpend gegeven en zetten dit in in onze ondersteuning. Leidend daarbij is het vak dat de client uitoefent. Is iemand advocaat? Dan koppelen we die aan een andere advocaat. Werkt uw medewerker in de administratie? Dan vinden we een vakgenoot bereid. Kortom, als uw medewerker een traject bij ons volgt en baat heeft bij het uitwisselen van ervaringen met een ‘collega’ dan kan dat.

 

 

KWFleven met kankerOvalGroep werk en kanker